Logo
Super Mega DigiDay: Bezpečný internet pro všechny
19
Apr 23
Past event

Super Mega DigiDay: Bezpečný internet pro všechny

When

Wed, Apr 19, 2023, 6:00 AM - 6:30 PM (UTC)

Stream link
Link available for attendees

Event information

Internet. Používáme ho všichni a kdo říká, že ne, ten to dělá nejvíc. Vedle nekonečných možností s sebou online prostředí nese ale i dezinformace, hackery, podvodné e-shopy, úniky hesel, fake news a další hrozby číhající za každým kliknutím. Jak se tedy v online prostředí chovat tak, abychom nenapáchali víc škody než užitku? 

19. dubna 2023

8:00-20:00

online

Online akce SuperMega DigiDay přináší hromadu konkrétních rad a tipů zaměřených na internetovou bezpečnost pro široké spektrum uživatelů. Vysíláme celý den v následujících blocích:

8:00 - 12:30 Program pro děti a školy 
Naši zkušení lektoři budou u žáků s pomocí učitelů zábavnou formou rozvíjet kritické myšlení a ověřování získaných informací. 

13:30 - 15:50 Program pro učitele
Zaměříme se na podporu digitálních kompetencí u pedagogů, budeme se bavit o pomůckách, technologiích ve výuce apod. 

14:00 - 15:30 Ředitelsko - ajťácké doupě
Speciální program určený vedení škol, ICT metodikům a koordinátorům a těm, které zajímá Národní plán obnovy nebo dotační možnosti. 

17:00 - 20:30 Program pro širokou veřejnost
Praktický blok pro dospělé a seniory, rodiče či prarodiče, kteří chtějí zodpovědně držet digitální krok.


Pojďte s námi vstříc bezpečnějšímu internetovému světu! Bude to super! Bude to mega!

Zahájení a úvodní slovo

8:00-8:30

Ondřej Neumajer, NPI

Digitální wellbeing - všímavost

8:30-9:20

Jules&Jim

Jak využívat online prostředí, aby sloužilo k našemu rozvoji a podporovalo naši pohodu? Základním předpokladem je rozvoj kompetencí jako je všímavost k vlastním emocím a potřebám, ale také budování odolnosti (schopnosti bezpečně zvládat náročné situace v kyberprostoru) nebo seberegulace. 

Ukážeme si, jak online aktivity ovlivňují náš wellbeing - co zlepšuje naši pohodu, a co ji naopak kazí?

K workshopu si prosím stáhněte a připravte tento materiál. 

Nenaleť fejkom (buď internetový Šikovník)

9:30-10:20

Hrdinovia Internetu

Informácie máme doslova na jeden klik. Nie všetky sú však pravdivé, nápomocné, a užitočné. Ako ich však rozoznať? Aj to si povieme na worshope Nenaleť fejkom (buď internetový Šikovník)

Cizí lidé - bezpečná komunikace

10:30-11:20

Jules&Jim

Na internetu se neustále setkáváme s dalšími lidmi, které často osobně neznáme. Komunikujeme s nimi nejen v chatech, ale i ve hrách nebo v komentářích na sociálních sítích. Pro některé děti může být náročné poznat, kdy jsou tyto interakce bezpečné a kdy ne. 

Na příkladurozhovoru mezi dvěma lidmi budeme trénovat pravidla bezpečné komunikace a seznámíme se s možnostmi, jak poznat a řešit případné nepříjemné či nebezpečné situace.

Edukativní hra Zachraňte prázdniny

11:30-12:20

Fakescape

Cílem edukativní online hry "Zachraňte prázdniny" je seznámit hráče s problematikou fake news, dezinformací a kritického myšlení, a to formou hravého workshopu.

Hráči si v roli novinářů vyzkouší vyhledávat a ověřovat informace, odhalovat manipulace na fotkách a rozpoznat hoax od ověřené zprávy. Při řešení úkolů rovněž trénují pozorné čtení a kritické porozumění textu.

Závěr dopoledního bloku

12:20-12:30

Úvodní slovo odpoledního bloku pro učitele

13:30-14:00

Anna Stočesová Martínková, MŠMT

Zahájení odpoledního bloku pro všechny učitele

Aktuální trendy v oblasti online bezpečnosti dětí pohledem kazuistiky E-Bezpečí

14:00-14:50

Kamil Kopecký, E-Bezpečí

Jaké typy případů zaměřených na děti v E-Bezpečí řešíme?

Proč je děti nehlásí na policii, ani o nich neřeknou svým rodičům či učitelům?

Víte, co je to skull breaker, blackout či benadryl challenge?

Jak se proměnila kyberšikana? A jsou vlastně nebezpeční online predátoři?

Setkávají se děti s online podvody? A jak může pomoci naše knížka "Bezpečné chování na internetu pro kluky a pro holky"?

Digitální being

15:00-15:50

Adéla Lábusová, NPI

Jsou technologie zlé nebo dobré? Jaký vliv mají na člověka? Co berou a co dávají? To jsou otázky, na které si odpovíme, neboť jedině tak lze zjistit, co je digitální wellbeing, kdy technologie člověku dobře slouží a nenarušují jeho bezpečí.

Pojmenujeme si díky tomu východiska profesionálního, účinného přístupu ke kyberprevenci v praxi a jak vést děti k bezpečnému, prospěšnému užívání obrazovek.

Jak na výuku bezpečného používání digitálních technologií

16:00-16:50

Petra Sobková, NÚKIB 

Kde získat potřebné znalosti a dovednosti k bezpečného používání digitálních technologií? 

Přijďte získat odpověď nejen na tyto otázky, ale především si prakticky ukázat, co k výuce bezpečného používání digitálních technologií můžete využít a vybrané techniky a nástroje si sami vyzkoušet.  

Závěr odpoledního bloku

16:50-17:00

Úvodní slovo večerního bloku

17:00-17:30

Praktický blok pro dospělé a seniory, rodiče či prarodiče, kteří chtějí zodpovědně držet digitální krok.

Rozumíte slangu, kterým děti mluví?

17:30-18:20

Pavel Matějíček

Spousta rodičů nerozumí tomu co jim děti říkají - a to doslova. Když slyší větu ve stylu “Killnul jsem enemáka a vypadl z něj cool loot” mají z toho těžkou hlavu. Vzniká tak zbytečně jazyková bariéra a prohlubuje se generační propast. 

Proto jsme připravili slovník Kybermládeže a spoustu termínů z něj vám představíme.

Gaming a sociální sítě 

18:30-19:20

Kateřina Lukavská

Příspěvek Gaming a sociální sítě - výzvy pro rodičovskou regulaci nadměrného používání digitálních médií mezi dětmi a dospívajícími představí aktuální poznatky v oblasti rodičovské regulace používání digitálních médií u dětí a dospělých. 

Pobavíme se o efektivitě jednotlivých rodičovských přístupů a upozorníme na úskalí některých z nich. Dále se zaměříme na poruchu hraní digitálních her a na problémové používání sociálních sítí, což jsou jevy, které mohou významným způsobem ohrožovat zdraví a duševní pohodu dětí a dospívajících. 

Představíme aktuální odhady výskytu těchto poruch a podíváme se, jak lze tyto poruchy rozeznat od nepatologického nadměrného používání digitálních (obrazovkových) médií. 

Média a dezinformace

19:30-20:15

Michal Kaderka

Během webináře si ukážeme, jak nové technologie změnily média a jak s tím souvisí rozšíření dezinformací. 

Popíšeme si, jak vznikají toxické informace a jak jim lze čelit.

Závěr večerního bloku

20:15-20:30

Schedule

6:00 AM

Úvodní slovo a zahájení 1. bloku

6:30 AM

Jules & Jim: Digitální wellbeing - všímavost

Jak využívat online prostředí, aby sloužilo k našemu rozvoji a podporovalo naše zdravé prospívání? Základním předpokladem je rozvoj kompetencí jako je všímavost k vlastním emocím a potřebám, ale také budování odolnosti (schopnosti bezpečně zvládat náročné situace v kyberprostoru) nebo seberegulace. Ukážeme si, jak online aktivity ovlivňují náš wellbeing - co zlepšuje naši pohodu, a co ji naopak kazí.

7:20 AM

debata, úvod dalšího tématu

7:30 AM

Zvolsi.info:

8:20 AM

debata, úvod dalšího tématu

8:30 AM

Jules&Jim: Cizí lidé - bezpečná komunikace

Na internetu se neustále setkáváme s dalšími lidmi, které často osobně neznáme. Komunikujeme s nimi nejen v chatech, ale i ve hrách nebo v komentářích na sociálních sítích. Pro některé děti může být náročné poznat, kdy jsou tyto interakce bezpečné a kdy ne. Na příkladu komunikace mezi dvěma lidmi budeme trénovat pravidla bezpečné komunikace a seznámíme se s možnostmi, jak poznat a řešit případné nepříjemné či nebezpečné situace.

9:20 AM

debata, úvod dalšího tématu

9:30 AM

Fakescape: Edukativní hra "Zachraňte prázdniny"

Cílem edukativní online hry Zachraňte prázdniny je seznámit hráče s problematikou fake news, dezinformací a kritického myšlení, a to formou hravého workshopu. Hráči si v roli novinářů vyzkouší vyhledávat a ověřovat informace, odhalovat manipulace na fotkách a rozpoznat hoax od ověřené zprávy. Při řešení úkolů rovněž trénují pozorné čtení a kritické porozumění textu.

10:20 AM

Závěrečné slovo moderátora 1. bloku

10:30 AM

PŘESTÁVKA

11:30 AM

Úvodní slovo moderátora 2. bloku

12:00 PM

E-bezpečí: Aktuální trendy v oblasti online bezpečnosti dětí pohledem kazuistiky

Jaké typy případů zaměřených na děti v E-Bezpečí řešíme? Proč je děti nehlásí na policii, ani o nich neřeknou svým rodičům či učitelům? Víte, co je to skull breaker, blackout či benadryl challenge? Jak se proměnila kyberšikana? A jsou vlastně nebezpeční online predátoři? Setkávají se děti s online podvody? A jak může pomoci naše knížka Bezpečné chování na internetu pro kluky a holky?

12:50 PM

debata, úvod dalšího tématu

1:00 PM

Digitální Wellbeing

Jsou technologie zlé nebo dobré? Jaký vliv mají na člověka? Co berou a co dávají? To jsou otázky, na které si odpovíme, neboť jedině tak lze zjistit, co je digitální wellbeing, kdy technologie člověku dobře slouží a nenarušují jeho bezpečí. Pojmenujeme si díky tomu východiska profesionálního, účinného přístupu ke kyberprevenci v praxi a jak vést děti k bezpečnému, prospěšnému užívání obrazovek.

1:50 PM

debata, úvod dalšího tématu

2:00 PM

NÚKIB: Jak na výuku bezpečného používání digitálních technologií

Kde získat potřebné znalosti a dovednosti? Kdy a jakým tématům věnovat pozornost? Přijďte získat odpověď nejen na tyto otázky, ale především si prakticky ukázat, co k výuce bezpečného používání digitálních technologií můžete využít, a vybrané techniky a nástroje si sami vyzkoušet.

2:50 PM

Závěrečné slovo moderátora 2. bloku

3:00 PM

Úvodní slovo moderátora 3. bloku

3:30 PM

Rozumíte slangu, kterým děti mluví?

Spousta rodičů nerozumí tomu, co jim děti říkají, a to doslova. Když slyší větu ve stylu “Killnul jsem enemáka a vypadl z něj cool loot” mají z toho těžkou hlavu. Vzniká tak zbytečně jazyková bariéra a prohlubuje se generační propast. Proto jsme připravili slovník Kybermládeže a spoustu termínů z něj vám představíme.

4:20 PM

debata, úvod dalšího tématu

4:30 PM

New schedule block

Příspěvek představí aktuální poznatky v oblasti rodičovské regulace používání digitálních médií u dětí a dospělých. Bude diskutovat efektivitu jednotlivých rodičovských přístupů a upozorní na úskalí některých z nich. Dále se zaměříme na poruchu hraní digitálních her a na problémové používání sociálních sítí, což jsou jevy, které mohou významným způsobem ohrožovat zdraví a duševní pohodu dětí a dospívajících. Představeny budou aktuální odhady stran výskytu těchto poruch a pozornost bude věnována také tomu, jak lze tyto poruchy rozeznat od nepatologického nadměrného používání digitálních (obrazovkových) médií.

5:20 PM

debata, úvod dalšího tématu

5:30 PM

Média a dezinformace

Během webináře si ukážeme, jak nové technologie změnily média a jak s tím souvisí rozšíření dezinformací. Popíšeme si, jak vznikají toxické informace a jak jim lze čelit.

Speakers

AL
AL

Adéla Lábusová

Jules & Jim

www.internetoviuzasnaci.org/

julesajim.cz/

PM
PM

Pavel Matějíček

Lektor, tester

www.pavelmatejicek.cz/

KL
KL

Kateřina Lukavská

slowtechinstitute.org/team/katerina-lukavska-ph-d/

MB
MB

Markéta Borovcová

Jules & Jim

julesajim.cz/o-nas/nas_tym/

AH

Agáta Hrdličková

KK

Kamil Kopecký

https://kopeckykamil.cz/index.php

PS

Petra Sobková

MK

Michal Kaderka

Host

AL
AL

Adéla Lábusová

Jules & Jim

www.internetoviuzasnaci.org/

julesajim.cz/

PH
PH

Pavel Hodál

GUG.cz

View full profile

Google Certified Educator & Google Certified Trainer. Učitel žáků a lektor dospělých.

Stále hledám co učit a jak to učit. O technolo...

View more

KŠ

Kateřina Švidrnochová

Konzultantka & lektorka digitálních dovedností

Free